جلوگیری از ابتلا به دیابت مرتبط با چاقی از طریق سلولهای T

8 ژانویه  2015 - از یک نوع غیرمعمول سلولهای ایمنی به نام gamma delta T cellsمی توان  برای درمان  و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی استفاده کرد.

این تحقیق توسط محققان بخش پاتولوژی وایمونولوژی کالج Baylorدردانشگاه هوستون درتگزاس بروی موشها انجام گردید و نتایج آن درمجله ی Leukocyte Biologyمنتشر شد.

کمبود سلولهای Tدلتا گاما

 دانشمندان از طریق دستکاری ژنتیکی  یکی از دو گروه موشهای  تحت آزمایش را به کمبود  سلولهای Tدلتا گاما مبتلا کردند درحالیکه گروه دوم بدون دستکاری به حالت طبیعی بودند.

دانشمندان از رژیم غذایی غربی که مملو ازچربیهای اشباع و قند است برای القاء چاقی در این موشها استفاده کردند، موشهای فاقد سلولهای Tدلتا گاما با این نوع رژیم غذایی دچار التهاب کمتری درکبد، ماهیچه های اسکلتی و بافت چربی شدند.

 درموشهای طبیعی علائمی از بروز التهاب با درجه ی پایین در این ارگانها دیده شد درحالیکه  درموشهای چاق فاقد سلولهای Tگاما دلتا مقاومت سیستمیک به انسولین درمقایسه با موشهای طبیعی کاهش یافت.

 ارتباط با دیابت نوع 2

تحقیقات نشان می دهد سلولهایTدلتا گاما درالقاء تجمع ماکروفاژها به دلیل چاقی نقش دارند(ماکروفاژها نوعی از گلبولهای سفید خون هستند که با التهاب القاء شده در بافت چربی مرتبط هستند)، التهابی که در هنگام چاقی ایجاد می شود یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 و چاقی است.

دانشمندان مطالعات جدید و خوش بینانه ای بروی سلولهای Tدلتا گاما  انجام داده اند و اطلاعات بیشتری درباره ی چگونگی درمان  و جلوگیری از دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی کسب کرده اند.

 پرفسور Wherryسردبیر مجله ی بیولوژی لوکوسیت می گوید: این مطالعات جدید یک قطعه ی جدید از پازل ایمنی را که درکنترل التهاب تخریب کننده ی همراه با چاقی نقش دارد مشخص نمود.

 چاقی یکی ازبزرگترین مشکلات  بهداشتی رو به رشد درکشورهای توسعه یافته است. هرچه بیشتر  درمورد چاقی اطلاعات کسب کنیم بیشتر متوجه ی ارتباط نزدیک بافت چربی، التهاب و سیستم  ایمنی  بدن می شویم.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/obesity-related-type-2-diabetes-could-be-prevented-by-gamma-delta-t-cell-treatment-96175081.html